Wednesday 14 May 2014

Menarik: Cara buat perangkap nyamuk

Jika sebelum ni aku ada kongsi tentang artikel tentang haiwan yang banyak membunuh manusia ialah nyamuk.Jadi aku ada satu perkongsian yang menarik untuk korang semua cuba.Aku cuma nak kongsi cara-cara nak buat perangkap nyamuk.Untuk buat perangkap nyamuk ni x mahal pun.Sebenarnya cara ni aku tak pernah cuba pun,sebab xde masa nak buat sibuk dengan kerja hahaha.

So kepada kawan yang nak cuba buat perangkap nyamuk ni,harap-harap korang boleh kongsi hasilnya nanti hehe..Cara ni sekaligus dapat menjimatkan wang belanja korang,xdelah asyik nak beli Ridsect ke atau sebagainya.






Apa yang kita perlukan ialah:

200 ml air
50 gram gula perang,
1 gram yis ( yis ibu roti, boleh dibeli di pasar raya ) dan
1 botol plastik 2-liter.

Bagaimana caranya:

1. Potong botol plastik (jenis PET) pada separuh. Simpan bahagian leher

2. Campurkan gula perang dengan air panas.
Biarkan sejuk. Apabila sejuk, tuangkan di separuh bahagian bawah botol.

3. Tambah yis. Tidak perlu untuk bergaul. Ia akan menghasilkan karbon dioksida.

4. Letakkan bahagian corong, terbalik, ke dalam separuh botol tadi.

5. Bungkus botol dengan sesuatu yang hitam, dan letakkan di beberapa sudut rumah anda.

Dalam masa dua minggu, anda akan melihat jumlah nyamuk dan nyamuk yang mati di dalam botol.

Di samping membersihkan rumah , tapak pembiakan nyamuk dan nyamuk, kita boleh menggunakan kaedah ini dalam: Sekolah, taska, Hospital,kedai, ladang, dan lain-lain

Nota Kaki: Kaedah ni bukan hasil inovasi aku pun.Aku sekadar berkongsi,kredit kepada penulis artikel ni.Aku pun dah lupa kat mana aku jumpa artikel ni...Sorry tuan artikel

No comments:

Post a Comment