Friday 23 November 2012

Kekeliruan Masjid Al-Aqsa

Ramai diantara kita sering kali terkeliru antara Masjid Al-Aqsa dengan Qubbat As-Sakhrah.Kubah emas bukanlah Masjidil Al-Aqsa tetapi adalah Masjid  "Dome Of The Rock. Setiap kali Masjidil Aqsa diucapkan di media, mereka akan menunjukkan Masjid " Dome of the rock" sebagai Masjidil Al-Aqsa. Sehingga orang ramai tidak mengetahui yang mana satu Masjidil Al- Aqsa yang sebenarnya.
Yang ni adalah Qubbat As-Sakhrah ataupun Dome of the Rock
 Kalau mengikut wikipedia,Qubbat As-Sakhrah bukanlah sebuah masjid sebaliknya ialah sebuah kompleks yang terdapatnya sebuah batu besar yang dikatakan tempat Nabi Muhammad s.a.w. berdiri ketika peristiwa Israk Mikraj. Qubbat As-Sakhrah terletak di Baitulmuqaddis di kawasan Al Haram Al Sharif. Qubbat As-Sakhrah bukanlah Masjid Al-Aqsa kerana Masjid Al-Aqsa terletak tidak jauh daripada bangunan ini. 


Sebelah Masjid Dome of the Rock adalah  Masjid Al-Aqsa
Qubbat Al-Sakhrah seringkali disalahertikan sebagai Masjid Umar yang merupakan tempat Saidina Umar Al-Khatab bersolat ketika tiba di Baitulmuqaddis.Qubbat As-Sakhrah juga sentiasa dianggap sebagai Masjid Al-Aqsa. Walaupun Qubbat Al-Sakhrah terletak di Al Haram Al Sharif namun ia bukanlah Masjid Al-Aqsa. Masjid Al-Aqsa terletak tidak jauh daripada Qubbat Al-Sakhrah. Berbanding dengan rumah-rumah ibadat yang lain, Qubbat As-Sakhrah yang paling dikenali sebagai simbol Baitulmuqaddis yang menjadikannya istimewa.

Perlu diingatkan bahawa bukan sahaja Masjid Al-Aqsa yang suci kepada umat Islam tetapi Qubbat As-Sakhrah dan kawasan sekitarnya juga adalah suci kerana ia terdapat di dalam Al Haram Al Sharif. Keseluruhan kawasan Al Haram Al Sharif ini ialah Masjidil Aqsa dan bukannya Masjid Al-Aqsa sahaja kerana bangunan Masjid Al-Aqsa dibina selepas penaklukan Baitulmuqaddis oleh tentera Islam. Masjid Al-Aqsa hanyalah mengambil sempena nama Masjidil Aqsa di dalam Al Quran.

kawasan disekitarnya dikenali sebagai Masjidil Aqsa
 Semoga penerangan ni dapat menjelaskan kekeliruan yang timbul
Try #NESCAFEonthelife and share your aspirations to walk away with fabulous prizes!

No comments:

Post a Comment