Wednesday 7 November 2012

setan Aminul Rasyid "bukan setan - syaitan ... sultan"


Tajuk tu di ambil dari dialog Bujang Lapok,bila tengok semula scene tu,aku selalu gelak walau dah tengok beratus-ratus kali...P.Ramlee memang seorang legend....

Sebenarnya isu yang aku nak ketengahkan,sikap segelintir orang yang cukup 'dihormati' di Malaysia terutamanya oleh orang Melayu.Orang Melayu cukup cukup hormat dengan institusi Diraja,tapi kebelakangan ni,institusi Diraja banyak menimbulkan kontroversi.Salah satu kes yang menjadi kontroversi sekarang ialah Kes Ahmad Abd Jalil hina Sultan Johor.Aku takut isu-isu yang melibatkan raja-raja akan menyebabkan rakyat pandang rendah kepada sistem beraja.Untuk pengetahuan korang isu ni sudah tersebar ke luar negara,antara paper online yang membuat liputan kes ni Washington Post boleh rujuk sini   http://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/family-defends-malaysian-man-held-for-insulting-state-royalty-in-facebook-posts/2012/11/05/eba83c72-2707-11e2-ac64-5d52a2c5953e_story.html  
kah kah kah pelik media di Malaysia x kecoh pu isu ni...ada tangan-tangan yang cuba menutup kes ni ke???


Apa yang menjadikan kes ni pelik,dia ditangkap tapi bukti dia menghina sultan xde...aku da puas cari kenyataan dia yang menghina sultan,sampai sekarang masih tak jumpa...Kadang-kadang kes yg berlaku kat Malaysia ni pelik,sebab apa aku cakap camtu???sebab bila melibatkan kepentingan VVIP polis akan bertindak secepat kilat,tapi bila melibatkan orang awam,kes ni jadi macam siput berjalan,korang tau la kan maksud dia???.Kenapa perlu "double standard" dalam melaksanakan undang-undang??? Negara ni hanya milik orang kenamaan je???satu lagi aku pelik dengan sikap masyarakat Malaysia,terutama Melayu pantang kalau orang kritik sultan pasti akan melenting..Sultan tu maksum ke,sampai x boleh dikritik??? tak perlu la back up sultan bagai,dia pun ada jugak buat kesalahan.

Aku harap pihak polis dapat kemukakan bukti yang Ahmad ni menghina sultan,bukan apa sebagai panduan,manalah tahu kot2 ada tulisan-tulisan lain dikira sebagai menghina sultan,naya kalau kena dakwa hahahahaha..

P/S:jangan sebab "nila setitik rosak susu sebelanga"

No comments:

Post a Comment